Ma van 2025.07.04

Input:

Bevallás a 2020-ban képződött hulladékokról

2021.02.12, , Forrás: Verlag Dashöfer (http://www.dashofer.hu)

Megkezdődött a 2020-as évre vonatkozó környezetvédelmi bevallások időszaka. Az első, számos kötelezettet érintő határidő március 1, eddig szükséges benyújtaniuk éves adatszolgáltatásaikat mindazon gazdálkodó szervezeteknek, amelyeknél a jogszabályokban meghatározott mennyiség felett hulladék képződik.

A hulladéktermelők adatszolgáltatási kötelezettségeire vonatkozó legfontosabb előírásokat a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény, valamint a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm. rendelet rögzíti. 

A fenti jogszabályok értelmében rendszeres (éves) adatszolgáltatásra kötelezett bizonyos kivételektől eltekintve a hulladéktermelő, ha a telephelyén a tárgyévben képződött és birtokolt hulladék összes mennyisége meghaladja veszélyes hulladék esetén a 200 kg-ot, nem veszélyes hulladék esetén a 2000 kg-ot, nem veszélyes építési-bontási hulladék esetén az 5000 kg-ot. Amennyiben egy hulladéktermelő a fentiek értelmében rendszeres adatszolgáltatásra kötelezettnek minősül, úgy évente, a tárgyévet követő március 1.-ig adatszolgáltatást kell teljesítenie a környezetvédelmi hatóság felé. 

Tavaly év elejétől megváltozott az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) felé történő adatszolgáltatások rendszere. Megszűntek a korábban alkalmazott ÁNYK alapú bevallások, helyette egy új rendszer, az OKIR Kapu online adatszolgáltatások rendszere lépett. A nyomtatványalapú bevallások helyett a szakmai tartalomhoz igazodó adatszolgáltató felületek kerültek bevezetésre. Személyre szabott felületek ezek, a KÜJ, a KTJ és az adatcsomag típus alkot együtt egy-egy egységet. Az új felületek logikája tehát más, mint amit az ÁNYK-ban megszoktak.

Az OKIR Kapu adatszolgáltató rendszer a https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ linken érhető el. 

A rendszerhez a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) segítségével lehet hozzáférni. A KAÜ bejelentkezés történhet ügyfélkapu, elektronikus személyi igazolvány vagy telefonos azonosítás segítségével. Ezek közül az ügyfélkapus bejelentkezés a legismertebb és leggyakoribb.

Az OKIR Kapu rendszerben az alábbi főbb lépésekben teljesíthetjük adatszolgáltatásainkat:

  • Bejelentkezés a KAÜ login segítségével
  • Belépés a konkrét adatszolgáltatási felületre (KÜJ azonosító, adatszolgáltatás típusa, KTJ azonosító segítségével)
  • Adatcsomag létrehozása az adatok felvitelével
  • Ellenőrzés futtatása
  • Adatcsomag beküldése

Adatcsomagjainkhoz szükség esetén csatolmányt is csatolhatunk, amelyet az Adminisztráció/Csatolmányok menüpont alatt érhetünk el (Új csatolmány/Feltöltés). Az adatcsomaghoz 50 Mb-nál kisebb pdf vagy jpg formátumú fájlt lehet feltölteni.

Az OKIR Kapu rendszerben érvényes meghatalmazás birtokában tudunk hulladék éves bevallásokat készíteni és benyújtani. Az új rendszerbe átvezetésre kerültek a korábbi rendszerben érvényes meghatalmazások, így azok birtokában az OKIR kapu rendszerben is készíthetjük adatszolgáltatásainkat, nem szükséges új meghatalmazást beküldenünk. Amennyiben a felhasználó korábban nem rendelkezett egy általa képviselt szervezet tekintetében meghatalmazással, úgy azt teljesítheti az aláírt szkennelt meghatalmazás OKIR Kapu rendszeren belüli beküldésével, vagy a rendelkezési nyilvántartás segítségével.

Aláírt, szkennelt meghatalmazás beküldése:

  • A kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ linken KAÜ login segítségével bejelentkezünk az OKIR kapu rendszerbe.
  • ’Új Meghatalmazás/KÜJ’ menüpont alatt ’+új adatcsomag’, majd beállítjuk az érvényességi dátumot és ’Mentés’.