A közúti járművekkel történő áruszállítás során a járművek rakfelületén elhelyezett áruféleségek károsodását a jármű függőleges –oldal ill. hosszirányú lengései az út egyenetlenségeken történő áthaladáskor, elinduláskor, fékezéskor, valamint az ívmeneti haladás során fellépő igénybevételek okozhatják.
A rakományrögzítés műszaki feltételeire az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) tartalmaz általános előírást. Ezt az általános megfogalmazást egészíti ki a 2/2018. (II. 5.) NFM rendelet egy fejezete a rakomány rögzítésének műszaki feltételeiről a rendelet 82/A §-ban.
A közúti járművekkel történő áruszállítás során a járművek rakfelületén elhelyezett áruféleségek károsodását a jármű függőleges –oldal ill. hosszirányú lengései az út egyenetlenségeken történő áthaladáskor, elinduláskor, fékezéskor, valamint az ívmeneti haladás során fellépő igénybevételek okozhatják. A rakományok rögzítésének célja a rakomány járművön történő szállítása közben fellépő erőhatások által bekövetkező balesetveszélyt, illetve a rakomány vagy a szállítójármű sérülését okozó elmozdulásának, felbillenésének, leesésének megakadályozása.
A rakományrögzítésnek a jármű gyorsításából/lassításából eredő következő erőknek kell ellenállnia:
- a) menetirányban: a rakomány súlyának 0,8-szorosa,
- b) oldalirányban: a rakomány súlyának 0,5-szöröse,
- c) menetiránnyal szemben: a rakomány súlyának 0,5-szöröse, és
- d) általában véve meg kell akadályoznia a rakomány megdőlését vagy megbillenését.
A járművek indításakor, valamint hirtelen gyorsítás következtében léphetnek még fel lökésszerűen jelentkező hatások, főképpen a tengelykapcsoló durvább működtetésekor. Ez a hatás azonban gyakoriságát és erősségét tekintve harmadrendű a fékezéskor fellépő erőhatásokhoz viszonyítva. A járművek fékezésekor a lassulás fejthet ki káros hatást az árura.
A rakomány rögzítésekor szükséges figyelembe venni:
- a rakomány mérete- tömege- és érzékenysége szerinti szállítójármű kiválasztását,
- a rakomány súlypontjának lehetőség szerint a jármű hossztengelyében, a lehető legalacsonyabban elhelyezését,
- a megengedett jármű összes-tömegét, az egyes tengelyterhelések, amit nem lehet túllépni. A kormányzott tengelyre vonatkozó minimális tengelyterhelést nem lehet csökkenteni, továbbá a részterhelésnél gondoskodni kell a tengelyenkénti egyenletes teherelosztásról.,
- a rakományt úgy kellene egymás mellé helyezni, rögzíteni, hogy a szokásos menetviselkedéskor fellépő erők hatására ne tudjon elcsúszni, elgördülni, leesni, vagy a jármű felborulását okozni. A maximális fékhatás, a szűk kitérési manőverek valamint az előre nem látható rossz út-és időjárási körülmények a szokásos menetviselkedéshez tartoznak. A rakományrögzítésnek tehát ilyen körülmények között is hatásosnak kell lennie.,
- a haladási sebesség a rakománynak, az út-és forgalmi viszonyoknak és a jármű menettulajdonságainak megfelelően legyen.
Az alkalmazott rakományrögzítési módok:
- alakzáró rögzítés, vagy torlasztás, megtámasztás. A torlaszolás vagy megtámasztás azt jelenti, hogy a rakományt szorosan valamely rögzített szerkezethez vagy elemhez illesztve helyezik el a szállítójárművön. Ezek lehetnek homlokfalak, oldalfák, oldalfalak vagy rakoncák. A…