Ma van 2025.07.04

Input:

Új környezetvédelmi adatszolgáltatási rendszer 2020 – OKIR Kapu 2 rész

2020.03.31, , Forrás: Verlag Dashöfer (http://www.dashofer.hu)

Környezetvédelmi adatszolgáltatásaink közül a legtöbb gazdálkodó szervezetet a hulladéktermelőkre vonatkozó éves bevallások kötelezettsége érinti. Mivel az adatszolgáltatás határideje itt van a nyakunkon, érdemes pár hasznos információt áttekintenünk a bevallások helyes elkészítése érdekében.

A hulladéktermelők adatszolgáltatási kötelezettségeire vonatkozó előírásokat az 1995. évi LIII. törvény, a 2012. évi CLXXXV. törvény, valamint a 309/2014. (XII. 11.) Korm. rendelet rögzíti. Rendszeres adatszolgáltatásra kötelezett – bizonyos kivételektől eltekintve – a hulladéktermelő, ha a telephelyén a tárgyévben képződött és birtokolt hulladék összes mennyisége meghaladja veszélyes hulladék esetén a 200 kg-ot, nem veszélyes hulladék esetén a 2000 kg-ot, nem veszélyes építési-bontási hulladék esetén az 5000 kg-ot. Amennyiben egy hulladéktermelő a fentiek értelmében rendszeres adatszolgáltatásra kötelezettnek minősül, úgy évente, a tárgyévet követő március 1.-ig adatszolgáltatást kell teljesítenie a környezetvédelmi hatóság felé. 

2020. január 1.-től megváltozott az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) felé történő adatszolgáltatások rendszere. Megszűntek az elmúlt években alkalmazott ÁNYK alapú bevallások, helyette egy új rendszer, az OKIR Kapu online adatszolgáltatások rendszere lépett.

A korábbi, nyomtatványalapú bevallások helyett a szakmai tartalomhoz igazodó adatszolgáltató felületek kerültek bevezetésre. Személyre szabott felületek ezek, a KÜJ, a KTJ és az adatcsomag típus alkot együtt egy-egy egységet. Az új felületek logikája tehát más, mint amit az ÁNYK-ban megszoktak.

Az offline módban használható ÁNYK alapú rendszerhez képest sokkal több ellenőrzési funkció megvalósul a beküldés előtt, így kevesebb lesz az adminisztrációs munka a hivataloknál és ezzel együtt az adatszolgáltatások minősége is jelentősen javulhat. 

Az OKIR Kapu adatszolgáltató rendszer a https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ linken érhető el. 

A rendszerhez a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) segítségével lehet hozzáférni. A KAÜ bejelentkezés történhet ügyfélkapu, elektronikus személyi igazolvány vagy telefonos azonosítás segítségével. Ezek közül az ügyfélkapus bejelentkezés a legismertebb és leggyakoribb.

Az OKIR Kapu rendszerben az alábbi főbb lépésekben teljesíthetjük adatszolgáltatásainkat:

  • Bejelentkezés a KAÜ login segítségével
  • Belépés a konkrét adatszolgáltatási felületre (KÜJ azonosító, adatszolgáltatás típusa, KTJ azonosító